„Lost Arrow“ – daugiau kaip 60 metų gaminami plieno kabliai alpinistams

Kalnų namai kovas 30, 2020

„Lost Arrow“ – daugiau kaip 60 metų gaminami plieno kabliai alpinistams

Yvonas Chouinardas, garsios alpinizmo inventoriaus kompanijos „Patagonia” įkūrėjas, gimė 1938 m. Kanados prancūziškojoje dalyje. Jo mama Yvonne, kurios garbei ir buvo pavadintas berniukas, 1946 m. nutarė su šeima persikelti į saulėtąją Kaliforniją, tikėdamasi, kad sausas klimatas labiau tiks Yvono tėčiui, sergančiam astma. Yvonas buvo smulkiausias berniukas klasėje, beveik nekalbėjo angliškai ir nuolat turėdavo gintis dėl savo „mergaitiško“ vardo. Kalbos ir kultūros skirtumai privertė Yvoną tapti vienišiumi, tačiau tai atvėrė kelionių ir pažinimo pasaulį.

Su keliais panašiais nepritapėliais Yvonas įkūrė Pietų Kalifornijos sakalų augintojų klubą ir treniravo vanagus ir sakalus medžioklei. Vienas iš vyresniųjų klubo narių buvo uolų laipiotojas, kuris išmokė jaunuolius saugiai nusileisti uolomis virve, kontroliuojant slydimo greitį. Po keletos uolų laipiojimo pamokų šešiolikmetis Yvonas nuvyko laipioti į Vajomingą, ir likusią vasarą praleido laipiodamas Tetonuose, kur pirmą kartą išbandė tikrą lipimą į kalną apsiginklavęs virve, kabliais ir plaktuku.

Lost Arrow uola Josemitai

Tuo metu laipiojimo įrangos Amerikoje beveik niekas negamino. Yvonas 1957 m. iš sąvartyno nusipirko naudotą anglies žaizdrą, priekalą, kelias žnyples, plaktukų ir pradėjo mokytis kalvystės, norėdamas pats pasigaminti laipiojimo kablių kopimui į didžiąsias uolas. Pirmuosius alpinistinius kablius Yvonas pasigamino iš plieninių kombaino menčių ir panaudojo juos kopdamas į uolą Lost Arrow Chimney Josemitų slėnyje, taip jie gavo ir savo pavadinimą „Lost Arrow“. Jie buvo standesni ir stipresni už minkštus ir tik kartą tinkamus naudoti europietiškus alpinistinius kablius, todėl tiko tvirtam Josemičio slėnio uolų granitui. Per valandą Yvonas nukaldavo du grūdinto plieno kablius, pavadintus Lost Arrow, ir parduodavo juos po 1,50 USD už vienetą. Europietiškų kablių buvo galima nusipirkti po 20 centų, bet kiekvienas, kuris norėjo kopti moderniausiais ir sudėtingiausiais to meto maršrutais, privalėjo turėti naujų plieninių kablių ir stipresnių karabinų. 1957 m. Yvonas už 825 dolerius, pasiskolintus iš tėvų, nusipirko pneumatinį kūjį ir kelias žiemas gamino laipiojimo įrangą.

Lost Arrow uola

1964 m. rudenį, po dvejų metų karo tarnybos Korėjoje, Yvonas vėl pradėjo gaminti laipiojimo inventorių ir išleido savo pirmąjį vieno lapo spausdintą katalogą su inventoriaus sąrašu ir kainomis bei prierašu, kad pirkėjai nesitikėtų greito pristatymo tarp gegužės ir lapkričio. Yvono verslo partneriu tapo laipiojimo draugas Tomas Frostas ir jo žmona Dorren. Tomas buvo aeronautikos inžinierius, skvarbaus proto projektuotojas, turėjęs subtilų estetikos pajautimą. Jie kartu kūrė bei tobulino laipiojimo įrangą, darydami ją stipresnę, lengvesnę ir funkcionalesnę. Taip gimė jų bendra įmonė „Chouinard Equipment“, kuriamą inventorių ėmusi žymėti rombu su įspausta C raide. Didelės konkurencijos šioje srityje nebuvo, taigi apie 1970-uosius „Chouinard Equipment“ tapo didžiausia laipiojimo įrangos gamintoja ir tiekėja Jungtinėse Valstijose.

 Lost Arrow alpinistas

Tvirti grūdinto plieno alpinistiniai kabliai, kalami, ištraukiami ir vėl kalami į tą pačią vietą, darė nepataisomą žalą uolienai, tad Yvonas su Tomu nusprendė atsisakyti uolų kablių gamybos, nors tai buvo didžiausia verslo dalis. Taip buvo žengtas pirmas rimtas žingsnis aplinkosaugos kryptimi. Laimė, buvo alternatyva kabliams – aliumininiai uolų kaiščiai, lengvai įstatomi į uolos plyšį ranka ir neardan­tys uolienos, žinomi Jungtinėje Karalystėje, bet mažai populiarūs kitose šalyse. Iš pradžių „Chouinard Equipment“ gamino kaiščius nedideliais kiekiais, o kai 1972 m. buvo išleistas katalogas su detaliais aprašymais, kokią žalą daro uolų kabliai, ir kviečiama rinktis „švarų“ lipimą su uolų kaiščiais, - juos išpirkdavo greičiau, nei spėdavo pagaminti.

 Black Diamond alpinistiniai kaiščiai

Po krizės 1980-aisiais įmonė buvo perkelta į Solt Leik Sitį (Salt Lake City) ir toliau tęsia veiklą kitu pavadinimu – „Black Diamond Equipment“, vis dar naudodama savo ženklui dabar jau stilizuotą C raidę rombo (deimanto) formoje. O pirmojo modelio „Lost arrow“ ir kitus alpinizmui skirtus kablius nors ir mažais kiekiais Black Diamond Equipment gamina ir šiandien.




Kalnų namai
Kalnų namai

Autorius



Komentuoti


Taip pat skaitykite Naujienos

Kalnų namų šeimininkai Agnė ir Marius
„Kalnų namai“ – ne tik parduotuvė, bet ir verslas, nesiekiantis parduoti daugiau

Kalnų namai balandis 10, 2020 1 Komentaras

Tikriausiai aš jau gimiau mylėdamas kalnus. Pirmą kartą žodį „alpinistas“ išgirdau gal būdamas penkerių. Ir kiek save atsimenu, visada troškau nuvykti į kalnus ir kopti į juos. Kol mano svajonė, o gal teisingiau pašaukimas ir planas, buvo įgyvendintas studijų metais. Nuo tada jau dvidešimtmetį kiekvienais metais ilgiau ar trumpiau būnu kalnuose. Aš užaugau kalnuose ir mūsų šeimos verslo idėja gimė kalnuose. Kaip ir Yvon Chounard (Patagonia įkūrėjas), mes patys matome, kiek pasikeitė kalnai per tuos 20 metų ir kokie didžiuliai tie pokyčiai. Tad mes, Kalnų namų komanda, norime prisidėti išsaugoti kalnus kiek įmanoma tokiais, kokius patys juos radome.

Skaityti toliau

Patagonia reklama, Juodasis Penktadienis ir mūsų pažadas
Patagonia reklama, Juodasis Penktadienis ir mūsų pažadas

Kalnų namai lapkritis 28, 2019 1 Komentaras


Skaityti toliau

Lapiuko kuprinės – sveikam, ekologiškam gyvenimui
Lapiuko kuprinės – sveikam, ekologiškam gyvenimui

Kalnų namai lapkritis 25, 2019

Pūstauodegio lapiuko emblema pasipuošusių „Kånken“ kuprinių istorija prasidėjo praėjusio šimtmečio 6-ajame dešimtmetyje, kai keturiolikmetis švedų keliautojas Ake Nordin’as, jausdamas patogių kuprinių stygių, užsibrėžė tikslą pats jas sukurti. Didelis maišas, apsiūtas tvirta medvilne, ant medinio rėmo su odiniais diržais sulaukė nemažo turistų dėmesio ir vaikinukui teko pradėti siūti kuprines pagal užsakymą. 1960 m. dizainas buvo patobulintas, medinis pagrindas buvo pakeistas „ateities medžiaga“ – lengvu aliuminiu ir A. Nordinʼas prekės ženklu pasirinko „Fjällräven“ (lietuviškai – poliarinė arba arktinė lapė) pavadinimą. 

Skaityti toliau

!!! DIDYSIS VASAROS IŠPARDAVIMAS !!!

! IKI 08.31 KALNŲ NAMUOSE - VASAROS IŠPARDAVIMAS !

VISOMS PAVASARIO - VASAROS KOLEKCIJOS PREKĖMS NUO PARDUOTUVĖJE NURODYTŲ KAINŲ

PAPILDOMA -25% NUOLAIDA TAIKOMA AUTOMATIŠKAI KREPŠELYJE!